1. fejezet: TOBORZÓ

> A gondolkodásmód, az absztrakció a lényeg, hogy meglátja-e valaki a párhuzamot üzlet és háború között, hogy érzékeli-e a hasonlóságot egy lovasroham és egy új termék piaci bevezetése között.

Mi is a háború? A háború egyidős az emberiséggel, és újra meg újra felbukkan történelmünkben. A háborúkat – a látszat ellenére – valójában nem elmeháborodott személyek egyéni hatalomvágya indukálja, ők inkább csak eszközei vagy önjelölt sztárjai egy már fennálló feszültség levezetésének. Ez a feszültség pedig többnyire az adott országok gazdasági, társadalmi problémáiban gyökerezik. Vajon egy vállalat nem a saját üzleti megfontolásai eredményeképpen kezd mozgolódni a piacon?

Átvitt értelmezés! Nem arról van szó, hogy egy hadászati vagy egy harcászati módszer alkalmazható az üzleti életben. A tőzsdén nem lövöldöz senki, a marketingesek nem tartanak pisztolyt senki homlokához, mikor eladnak egy terméket. A gondolkodásmód, az absztrakció a lényeg, hogy meglátja-e valaki a párhuzamot üzlet és háború között, hogy érzékeli-e a hasonlóságot egy lovasroham és egy új termék piaci bevezetése között. Egy vállalatvezető amikor a konkurencia pusztulását kívánja, természetesen nem a konkurens vállalat embereinek halálát áhítja, de szívből szeretné, ha a konkurens vállalat visszaszorulna, vagy esetleg végleg eltűnne az adott piacról. Végeredményben igenis a konkurencia piaci bukását kívánja, és ha teheti, meg is tesz ennek érdekében mindent.

Akkor viszont miért ne gondolkodhatna úgy egy vállalatvezető, mint a nagy hadvezérek? Miért ne vonhatna gondolati párhuzamot a marketing-, pénzügyi vagy projekttevékenységek és hadászati manőverek között, ha ez jobban hozzásegíti a sikerhez, nevezetesen a konkurencia legyőzéséhez? Ha az üzleti életben valaki úgy gondolkodik, mint egy hadvezér, akkor a kérdés az, hogy a saját üzleti háborúiban tud-e olyan gyors lenni, mint Napóleon seregei, tud-e úgy kommunikálni egységeivel, mint Nelson hajói, tud-e hátrányos helyzetben úgy improvizálni, mint Rommel, vagy tud-e úgy tervezni, mint Montgomery, és ennek eredményeképpen tud-e olyan volumenű sikereket elérni a piaci harctéren, mint ők az igazi csatatéren? > 2.